استفاده از باطله های صنایع فولاد

استفاده از باطله های صنایع فولاد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، نقدعلی علوی‌فرد رئیس هئت مدیره شرکت پارس تکین آهن دانش بنیه از غرفه‌داران و کاندید بخش شرکت‌های نوپای هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در اصفهان است که موفق به اختراع روش تولید آهن اسفنجی از باطله صنایع فولاد شده و اکنون از دل پایان‌نامه کارشناسی ارشدش سومین کارخانه در حال احداث است، تولید آهن اسفجی با این روش نسبت به صنایع فولاد که حاشیه سودشان 15تا 20 درصد است حاشیه سود 45 تا 50 درصد دارد.

 

علوی فرد یکی از غرفه‌داران و کاندیدهای هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی است که از چهارشنبه 20 تا پنج شنبه  21 اردیبهشت ماه در مهمانسرای عباسی اصفهان در حال برگزاری آن هستیم در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری پیرامون علت شرکت در جشنواره و طرحش؛ اظهار کرد: از سال 91 در قالب پایان کارشناسی ارشدم در دانشگاه فردوسی مشهد این طرح را در مقیاس گرم به نتیجه رساندیم که یکسری مقالات و تالیفات و اختراعات ثبت شد.  

وی تصریح کرد: ما روش جدیدی برای تولید آهن اسفجی را در ایران اختراع کردیم که در این روش مواد اولیه که استفاده می‌کنیم مواد اولیه باطله سایر صنایع فولادی است، در این روش  مصرف آب را کلا از فرآیند حذف کردیم و بدون مصرف آب این کار را انجام می‌دهیم.  

مالک اصلی طرح ادامه داد: آهن اسفنجی که ما تولید می‌کنیم چون چند فرآیند را حذف کردیم سوددهی بالاتری دارد نسبت به روش‌ها مشابه دارد.

وی بیان کرد: ما از سال 91 که روی بحث آزمایشگاهی کار کردیم تا چندسالی توانستیم به نتجه برسانیم بعد یک پله آمدیم جلوتر و در مقیاس کیلو‌گرم هم به نتیجه رسیدیم؛ سال 95 ما شرکت ثبت کردیم و تیم فناورم را تکمیل کردم و سال 97 وارد بحث پایلوت نیمه صنعتی شدیم و خداراشکر توانستیم به نتیجه برسانیم؛  از سال 99 ما وارد بحث فروش محصول شدیم و در کنار آن فروش دانش فنی را انجام می‌دهیم.

علوی فرد اعلام کرد: و خداراشکر الان از دل یک پایان دانشگاهی سومین کارخانه هم دارد احداث می‌شود که این کارخانه‌ها در شهرهای مشهد بجنورد و اسفراین است.

رئیس هئت مدیره شرکت پارس تکین آهن دانش بنیه گفت: ما در جشنواره شیخ‌بهایی هم سابقه شرکت داریم و  این چهارمین دوره‌ای است جشنواره ملی شیخ بهایی را افتخار حضور داریم.

علوی فرد تصریح کرد: در دوره‌دهم جشنواره ملی شیخ بهایی جزو طرح‌های برتر شرق کشور بودیم؛ دوره یازدهم رتبه اول کشور را در بخش طراحان کسب و کار کسب کردیم؛ دوره دوازدهم دوباره فینالیست بودیم و امسال هم در قسمت شرکت‌های‌نوپا و فن‌آفرینان‌نوپا که خب نسبت به طراحان کسب و کار یک گام آمدیم جلوتر و بعنوان شرکت حضور داریم و الان هم جزو هشت تا فینالیست هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در اصفهان هستیم.

وی تاکید کرد: البته در کنار بحث مرتبط با جشنواره دیگر هدفمان از شرکت در این جشنواره این بود که بحث نمایشگاه خیلی برای ما مهم است که بتوانیم قراردادهایی را ببندیم از جمله با فولاد مبارکه که  یکسری رایزنی‌هایی انجام شده است.

علوی فرد عنوان کرد: جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی برای ما تجربه خیلی موفقی است؛ هم این که جشنواره قدیمی و معتبر و شناخته شده است و این به نحوی رزومه و برندی است برای شرکت ما.

رئیس هئت مدیره شرکت پارس تکین آهن دانش بنیه در ادامه با سایر پرسش های خبرنگار علم و فناوری هم پاسخ داد و گفت: محصول ما چون محصولی که تولید می‌کنیم ماده اولیه برای تولید فولاد است در اصل مشتریان ما کارخانه‌های فولاد هستند، چون کارخانه‌های فولاد وقتی محصولات را تولید می‌کنند یکسری باطله‌هایی توی فرآیندشان ایجاد می‌شود که استفاده نمی‌کنند ما همان باطله را از صنایع فولاد می‌خریم با این روش که اختراع کردیم تبدیل می‌کنیم به آهن اسفنجی و دوباره به خودشان می فروشیم یعنی یک جور بازیافتی داریم از باطله های صنایع فولاد.

وی با بیان این در واقع مشتریان ما خود فولادی هستند، افزود: و حتی در مقیاس کوچکتر ریخته‌گرهای فولاد و چدن که می‌توانند مشتریان ما  باشند؛ محصول اصلی ما هم فروش دانش فنی هست یعنی خط تولید راه‌اندازی می‌کنیم که الان سومین کارخانه هم در خراسان شمالی راه‌اندازی می‌شود.

علوی فرد اظهار کرد: از نظر اقتصادی طرح ما یک مشخصه بارزی که دارد نسبت به روش‌های مشابه حدقل دوبرابر سود دهی دارد چون اولا مواد اولیه ما ارزان قیمت هستند دوما ما سه چهار فرآیند را حذف کردیم از جمله بریکت‌سازی، خردایش، جدایش وغیره.

این کاندید شرکت‌های نوپای هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی از جهت توجیه اقتصادی این محصول، اعلام کرد:  ما این فرآیندها را که حذف کردیم نسبت به صنایع فولاد که حاشیه سودشان 15تا 20 درصد است حاشیه سود ما 45 تا 50 درصد است یعنی به ازای هر تن محصول که تولید می‌کنیم چیزی حدود 5 میلیون تا 5 میلیون پانصد‌هزار تومان  هزینه تولید است و چیزی حدود12میلیون تا 12 میلیون و پانصد هزار تومان بحث فروش ماست.

وی با اشاره به این که از نظر صادرات هم محصول ما چون ایران در دنیا رتبه اول تولید آهن اسفنجی را دارد با 30 میلیون تن تولید آهن اسفنجی در سالی که گذشت که با هند رقابت تنگاتنگی دارد، اظهار کرد: چون تقاضا در ایران نسبت به عرضه آن بیشتر است یعنی تقاضای داخلی آنقدر هست که اصلا نیازی به صادرات نیست و همه تولید در ایران مصرف می‌شود، ما می‌توانیم دانش فنی خودمان را صادرات کنیم به کشورهایی که زیر ساختش را داشته باشند مثل گاز که ما این زیرساخت را در کشور داریم.

علوی فرد در پایان خاطرنشان کرد: این کار من به تنهایی نبوده تیمی چهار پنج نفره کنار هم بودیم که جادارد اشاره‌ای هم بکنم به دوستان آقایان دکتر؛ نوری، شالچیان، رحیم‌زاده و آدینه که در این راه ما را یاری کردند و کاری کاملا تیمی بوده که توانستیم به اینجا برسانیم؛ اکنون هم چشم‌انداز ما این است که بتوانیم وارد بازار بورس بشویم تکمیل زنجیزه فولادی را داشته باشیم و همچینن یکسری ایده‌های دیگر نوآورانه را در قالب شرکت‌های زیر مجموعه بتوانیم احداث و صنعتی کنیم.

انتهای پیام/

معصومه صادقی

http://www.stnews.ir/content/news/106597/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%AC%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D8%AF=

فایل های پیوست